Zagłębie Ambitnej Turystyki: Besko, Bukowsko, Jaśliska, Rymanów, Zarszyn
Protokół ze spotkania roboczego w Puławach z dnia 15-go września 2017,
w sprawie:
Jak zachęcić uczniów do regularnego uczestnictwa w wycieczkach rowerowych na terenie Zagłębia Ambitnej Turystyki – jako formy pożytecznego wykorzystania czasu w konkurencji do oferty Internetu i przestrzeni wirtualnej?
Jak sprawić by uczniowie polubili wysiłek fizyczny na rowerze górskim połączony z poznawaniem własnego regionu i co zrobić by preferowali wyzwania w realnym świecie (na przykład wycieczki rowerowe w gronie koleżanek i kolegów) w relacji do ucieczki w wyzwania w świecie wirtualnym ?
Jak powinien wyglądać standard uczniowskiej, pozaszkolnej turystyki rowerowej i w jaki sposób uczynić tę formę wychowania fizycznego integralnym i oczywistym składnikiem procesu edukacyjnego i organizacji pracy szkoły?
1. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele wszystkich sygnatariuszy ZAT (władze gmin wraz z dyrektorami szkół, nauczycielami i pracownikami urzędów gmin odpowiedzialnymi za szkolnictwo oraz sport i kulturę oraz (z zaproszonych gości) Nadleśniczy Nadleśnictwa Rymanów oraz państwo Madej – przedsiębiorcy z branży turystyki rowerowej.
2. Po ogólnej prezentacji dotyczącej Zagłębia Ambitnej Turystyki omówione zostały produkty z pogranicza turystyki i edukacji oferowane przez BTT „Przełom Wisłoka” (jako przykład już sprawdzonego wzorca organizacyjnego w dziedzinie kultury fizycznej dla uczniów poza szkołą):
* w zimie to zajęcia www.nartydzieciom.pl czyli narciarski dzień wyłącznie dla uczniów szkół (produkt zorganizowany wyłącznie w oparciu o odpłatność rodziców, 9 tys. zapisanych uczniów w sezonie zimowym 2016/2017, bardzo bogaty pakiet: kompletny sprzęt, opieka (łącznie z ubieraniem butów narciarskich), nauka jazdy, całodzienny karnet na wszystkie wyciągi, syty posiłek w restauracji za 42 zł dla uczniów do 4 klasy włącznie i 48 zł- dla starszych oraz popołudniowe zajęcia narciarskie dla uczniów z gmin ZAT (10 zł za karnet od godziny 17-tej do 20-tej oraz 10 zł za wypożyczenie sprzętu);
** wiosną i jesienią to zajęcia Leśna Szkoła www.lesnaszkola.com czyli dzień rywalizacji zespołowej w konkurencjach sprawnościowych w oparciu o infrastrukturę ośrodka narciarskiego (chętnie używane przez nauczycieli do integracji uczniów).
Jako organizator tych produktów i prowadzący spotkanie zadeklarowałem wykorzystanie sprawdzonych wzorców organizacyjnych do wdrożenia Rowerowego Dnia – Zagłębie Ambitnej Turystyki (na przykład w zakresie prezentacji kalendarza rezerwacji czy też istniejących stron internetowych oraz kapitału kontaktów i pozytywnych doświadczeń szkół korzystających z Narty Dzieciom i Leśnej Szkoły aby Rowerowy Dzień w ZAT cieszył się dobrą frekwencją, co zagwarantuje organizatorowi czy też organizatorom tego produktu bezpieczeństwo ekonomiczne).
3. Dyskusja nad schematem zagadnień składających się na pewien standard Rowerowego Dnia przebiegała według przygotowanego zestawu zagadnień:
Rowerowy Dzień – zagadnienia
1. soboty czy dni powszednie a może i soboty i dni powszednie
sobota i dni powszednie
2. Czas trwania i długość trasy: za pierwszym razem; kolejne wycieczki
trasy unikające dróg publicznych, najlepiej w ogóle z pominięciem dróg z ruchem samochodowym, jak najbardziej płaskie, możliwie najłatwiejsze lecz z możliwością wyboru dłuższej i trudniejszej trasy dla ambitniejszych grup (np. kolejny wyjazd), 2 warianty: 3-godzinny oraz całodzienny (6-7 godzin), najlepiej kilka tras choć to już wynika z pomysłu na bazę rowerową w każdej gminie
3. Liczebność grupy; czy grupa jednolita wiekowo, od której klasy, udział rodziców
od klasy V (wymóg karty rowerowej oraz kwestia uniwersalnej wielkości samych rowerów) najlepiej z udziałem rodziców
4. Wpływ pogody: (deszcz, wiatr)
możliwie trasy odcinkami gdzie deszcz nie tworzy błota uniemożliwiającego jazdę rowerem przez ucznia (amatora)
5. Liczba opiekunów
istotne są koszty więc krótsze wycieczki 3-godziny siłami nauczycieli rodziców, długa trasa – z przewodnikiem, który potrafi naprawić rower; konieczne zapasowe dętki (zestawy naprawcze) i co najmniej dwóch opiekunów a najlepiej trzech (nauczyciele, rodzice); K. Madej poinformowała o konieczności przeszkolenia i zaoferowała fachową informację w tej sprawie
6. Wyposażenie opiekuna
j.w.
7. Dodatkowe atrakcje
częste odpoczynki, ognisko na zakończenie (a więc baza rowerowa musi posiadać skromną wiatkę ogniskową na wypadek deszczu), informacje krajoznawcze, …………
8. Motywacje: uczeń, rodzice, nauczyciele
znaleźć pasjonatów na zasadzie dobrowolności ale i motywacji (np. konkurs na najlepsze wycieczki i reportaże, które później nagradza wymiernie samorząd); ewentualnie wprowadzić pewien standard na szczeblu gminy, organizacji np. 2 wycieczek w roku szkolnym dla każdego chętnego ucznia; wydaje się, że samorządy są gotowe na dofinansowanie kosztów Rowerowego Dnia aby zmniejszyć odpłatność uczniów i/lub motywować (wynagradzać) nauczycieli
9. Kampania informacyjna (udział środowiska nauki, media, Internet, szkoła, kuratorium oświaty)
ulotka informacyjna w formie papierowej oraz w Internecie: co to jest Rowerowy Dzień, którędy, po co, jakie zasady, warunki uczestnictwa, atrakcje, opis tras, mapka, tekst zgody rodziców – tak by nauczyciele mogli wesprzeć przekonywanie uczniów i rodziców; generalnie trzeba zaangażować się w przekonywanie – nie wystarczy sam fakt istnienia oferty
10. Dojazd: (partycypacja gminy w kosztach)
tak – na zasadach analogicznych jak w popołudniowych zajęciach narciarskich
11. Włączenie do procesu edukacji (element programu, fakultet, wycieczka, dzień wolny)
mimo prób nie udało się sformułować pomysłu na organizacyjne połączenie Rowerowego Dnia z planem lekcji (np. wyjazd na rowery na wycieczkę 3-godzinną po 3 lub 4 lekcjach gdzie sama wycieczka zawiera elementy geografii, historii i w-f) – to jednak powinien być najważniejszy kierunek działań; na razie Rowerowy Dzień będzie wycieczką szkolną
12. Czyszczenie rowerów po wycieczce
dla ekonomii kosztów i dla wychowania czyszczę rower, który sam ubrudziłem; baza rowerowa musi posiadać „instalację” do wygodnego ustawienia co najmniej kilku rowerów, którą musimy wymyślić
13. Konserwacja rowerów, utrzymanie bazy rowerowej
rowery muszą być dobrej jakości tak by była to prawdziwa radość i poczucie wartości dla uczniów i aby działały bezawaryjnie; niezbędny jest fachowy operator, który dba o stan techniczny (p. Madej posiada przyczepę do transportu 23 rowerów i należy dążyć do takiej liczebności całej grupy); uczestnik może używać własnego roweru jeżeli potrafi dowieźć go na miejsce wycieczki; szczegóły techniczne bazy rowerowej zostaną omówione na posiedzeniu Rady ZAT
14. Wyposażenie bazy rowerowej
j.w.
15. Wkładka krajoznawcza: czy może być elementem programu nauczania (geografia, historia, kultura, WOS)
jak w pkt. 11 – to zagadnienie dotyczące faktycznego udziału systemu edukacyjnego państwa w Rowerowym Dniu jest krytycznie ważne dla rzeczywistej aktywności fizycznej uczniów; wymaga pomysłów i współpracy z władzami oświatowymi, samorządem wojewódzkim i naukowcami
16. Rezerwacja terminów na bieżący sezon
na stronie www.lesnaszkola.com w zakładce Rejestracja Szkół/Rowerowy Dzień – przez panel kontakt; usługa będzie gotowa 21 września; proszę telefonować na 607 697 621 Bogusław Szweda
17. Następne kroki, co robimy dalej
Spróbujmy zorganizować kilkanaście Rowerowych Dni już tej jesieni; państwo Madej zadeklarowali obsługę sprzętową i przewodnicką w zasadzie w dowolnej lokalizacji: roboczo proponuje się Wolę Sękową, Puławy ośrodek narciarski, Królik Polski oraz Jaśliska. Na razie szczegóły tras uzgodnimy indywidualnie; odpłatność za krótszą wycieczkę 3 godzinną 25 zł; za całodzienną 45 zł.
Na koniec głos podsumowujący zabrali szefowie delegacji gminnych oraz zaproszeni goście. Podkreślono:
* konieczność sporządzenia odpowiedniej notatki ze spotkania;
** trasa rowerowa dla uczniów Rowerowy Dzień musi być w każdej gminie;
*** szkolenie dla opiekunów zróbmy wspólne dla wszystkich 5 gmin;
**** Rowerowy Dzień to jest pomysł na odciągnięcie uczniów od komputerów;
***** kluczową sprawą jest zbudowanie zaangażowania i znalezienie pasjonatów;
****** namawiajmy władze do sfinansowania szlaków rowerowych (również ścieżek obok dróg publicznych) i dbajmy o sieć połączeń rowerowych w Zagłębiu Ambitnej Turystyki
niniejszy protokół sporządził:
Bogusław Szweda
Przewodniczący Rady
Zagłębia Ambitnej Turystyki
Dodaj komentarz